Analyse van 912 miljoen blogposts. Welke teksten zijn het meest effectief?

Statistische studies geven aan dat 70% van de consumenten bedrijven wantrouwt die uitsluitend reclamemateriaal publiceren. Gebruikers zijn vooral geïnteresseerd in interessante en nuttige inhoud. Tegenwoordig behoort de systematische creatie en distributie van dergelijk materiaal tot een aparte richting in promotie – contentmarketing. Het is belangrijk om te begrijpen dat contentmarketing niet alleen het schrijven van een interessant artikel is of bijvoorbeeld het filmen van een spannende video, maar een soort technologie die erop gericht is de doelgroep aan te trekken en de latente aansporing om de actie te ondernemen die we nodig hebben.

Bij het benadrukken van de belangrijkste componenten van succesvolle contentmarketing, richten ze zich meestal op het nut van de materialen, aangezien dit het belangrijkste criterium van effectiviteit is. En bijna niemand zal hier tegenin gaan. Een belangrijk kenmerk van goede teksten, video’s, infographics en andere manieren om informatie aan te leveren, zijn echter ook hun technische kenmerken. Als we het hebben over de tekst, dan zijn dit bijvoorbeeld de lengte van de artikelen, het formaat van de koppen, backlinks naar de artikelen, etc.

Het gaat om de technische kenmerken van effectieve teksten waarover we het in dit artikel willen hebben, gebaseerd op een grote studie gewijd aan de analyse van 912 miljoen artikelen, uitgevoerd door het Backlinko-team.

Welke lengtes krijgen meer links

Uit onderzoek is gebleken dat langere teksten meer links krijgen. Inhoud van meer dan 3000 woorden krijgt namelijk 77,2% meer backlinks dan teksten die korter zijn dan 1000 woorden. Langere artikelen werken beter. Waarschijnlijk geven zoekalgoritmen de voorkeur aan lange inhoud, omdat deze de taken van de gebruiker beter oplost en meer nuttige informatie bevat. Of er is gewoon nuttige informatie in een groot volume, en kleine teksten missen het doel in hun relevantie voor zoekopdrachten.

Op sociale media is het beeld echter anders. De meest populaire teksten zijn er niet meer dan 2000 woorden. Zeer korte materialen zijn echter minder effectief. Facebook, Twitter, Reddit en Pinterest delen meestal 1000 tot 2000 woordteksten.

Het verkrijgen van backlinks werd moeilijker

Backlinks zijn een belangrijk ranking-signaal voor Google, maar ze zijn moeilijk te krijgen. In 2015 voerde Moz een onderzoek uit waaruit bleek dat 75% van de berichten geen links heeft, en in 2019 toonde een vergelijkbare analyse een waarde van 94%. De meeste inhoud heeft geen backlinks, slechts 6% van de inhoudsitems uit de steekproef bevatte minstens één externe link. Waarom is het moeilijker geworden om backlinks te krijgen? Misschien komt dit doordat het totale aantal contentitems aanzienlijk is toegenomen. Dus volgens WordPress is in de periode van 2016 tot 2018 het aantal gepubliceerde posts op het platform met 47% gestegen tot 87 miljoen. Dat wil zeggen dat gebruikers in twee jaar tijd 27 miljoen extra posts per maand begonnen te publiceren.

Welke materialen hebben meer reposts

Onder de reposts op sociale netwerken, een zeer klein percentage van virale inhoud. Sociale signalen zijn ongelijk verdeeld over de berichten. Slechts 1,3% van het percentage dat “sterk” wordt genoemd, ontving 75% van alle activiteiten. Tegelijkertijd heeft de helft van 1,3% een nog onevenredigere verdeling van sociale signalen. Ongeveer de helft van alle activiteiten is afkomstig van slechts 0,1% van de populaire berichten. Zo kreeg een artikel over consumenten die op Instagram kleding kopen voor foto’s en vervolgens de aankopen terugbrengen naar de winkel zo’n 80 duizend aandelen op Facebook. Dit materiaal ontving dus meer aandelen dan de andere 20 meest populaire e-commerceberichten bij elkaar.

De relatie tussen backlinks en reposts

Het lijkt erop dat de praktijk van het publiceren van inhoud op sociale netwerken, die populair is onder SEO-professionals, het aantal backlinks zou moeten vergroten. In werkelijkheid is er echter geen statistische relatie tussen sociale activiteit en backlinks. Mensen posten publicaties opnieuw en laten om verschillende redenen links naar hen achter in hun materiaal. Het is belangrijk om inhoud te maken voor specifieke doeleinden. Spannende onderwerpen, bakken en lijsten gaan sneller viraal en backlinks ontvangen eerder onderzoek, infographics en andere vormen die meer verband houden met visuele inhoud.

Welke koppen hebben meer reposts?

Langere titels krijgen meer aandelen. Vreemd genoeg zijn de lengte van de titel en het aantal aandelen lineair afhankelijk. Het aantal karakters in de titel heeft ook een positieve relatie met het aantal geplaatste materiaal op de pagina’s van andere gebruikers. Maar, 5 jaar geleden actief, heeft clickbait in lange titels nu meer kans om weg te jagen, dus wanneer u verleidelijke titels gebruikt, moet u uiterst voorzichtig zijn. Om de populariteit van lange titels uit te leggen, worden er twee versies gegeven:

Hoe meer informatie in de titel, hoe groter de kans dat het een potentiële lezer interesseert.

Het is gemakkelijker om trefwoorden in lange koppen in te voegen waar gebruikers materiaal aan vinden.

Een interessant feit over koppen is ook dat vragende koppen populairder zijn dan bevestigende titels. Vraagtekenkoppen krijgen 23% meer sociale signalen.

Vragende koppen voegen wat intriges toe aan het materiaal en gebruikers willen het wegnemen. Desalniettemin moet u niet al uw artikelen publiceren met titels onder het vraagteken, het onderwerp is in dit geval uiteraard altijd de dominante factor die de klikfrequentie beïnvloedt.

Geluksdagen voor publicaties

Onderzoeksgegevens geven aan dat de meest geschikte dagen voor publicatie niet kunnen worden uitgekozen, dat wil zeggen dat ze simpelweg niet bestaan. Het aantal aandelen op alle dagen is ongeveer gelijk. Weekenden zijn enigszins leidend in termen van gebruikersactiviteit, maar het verschil tussen zondag en andere dagen is niet groter dan 1,5%. Houd er echter rekening mee dat het testen van de beste tijd om te posten gebaseerd moet zijn op uw branche en publiek. En in de steekproef van de onderzochte studie verschenen materialen uit verschillende velden. De auteurs van de studie ontdekten bijvoorbeeld dat hun eigen publicaties dinsdagochtend de hoogste respons kregen. Daarom hebben uw publicaties misschien de beste tijd om te publiceren, maar u kunt dit het beste bepalen op basis van uw eigen praktijk.

Populaire formaten

De grootste interesse onder lezers, te oordelen naar het aantal reposts, wordt veroorzaakt door lijsten en posts met de vraag “waarom”. De berichtenlijst genereert 200% meer aandelen dan de hele infographic, en 218% meer dan educatieve artikelen in het “like” -formaat. Het is belangrijk om te begrijpen dat u bepaalde formaten niet moet vermijden, er is altijd een kans op een statistische uitsluiting. Infographics en tutorials komen veel voor bij virale inhoud, maar over het algemeen is de kans groter dat andere formaten meer aandelen krijgen.

Welke inhoudsformaten hebben meer links

Waarom posts, maar ook aanbevelingsartikelen en infographics, gemiddeld 25% meer backlinks hebben in vergelijking met andere formaten. Interessant is dat de inhoud die vaker wordt gedeeld en de inhoud waarnaar wordt gelinkt verschillende formaten hebben. Lijsten hebben de meeste reposts, maar ze hebben weinig backlinks. Het tegenovergestelde geldt voor infographics, die veel backlinks krijgen maar weinig shares. Er is echter geen sterke relatie tussen aandelen en links.

Genereren van links en reposts in B2B- en B2C-inhoud

In verhouding tot de segmenten ten opzichte van elkaar is het gemiddeld aantal aandelen in B2C-publicaties uit de steekproef 9,7 keer hoger dan in B2B-content. Dit is natuurlijk niet verwonderlijk, want B2C is een veel breder segment en het aantal onderwerpen dat voor dit segment relevant is, is onvergelijkbaar groter. Maar B2B-inhoud, inclusief marketingmateriaal, is interessant voor een relatief klein publiek. Wat betreft het aantal links is de verdeling in beide segmenten echter vergelijkbaar. 3% van de B2B-inhoud is gelinkt vanaf meer dan één site, vergeleken met 2,2% in B2C. In beide segmenten is er een klein percentage virale publicaties van het totaal. In B2C vertegenwoordigt 1,3% van de artikelen 75% van de sociale signalen, in B2B hetzelfde percentage voor 2% van de publicaties.

Samenvatting

Dus nu een samenvatting van alle bevindingen uit het onderzoek:

  • Lange artikelen hebben 77,2% meer links in vergelijking met korte.
  • In sociale netwerken is het meest populaire materiaal 1000 tot 2000 woorden.
  • De inhoud krijgt het minimum aantal links van sociale netwerken.
  • 1,3% van de artikelen trekt 75% van alle likes en reposts.
  • Er is geen sterke relatie tussen sociale signalen en backlinks.
  • Langere koppen genereren meer interesse van gebruikers. Teksten met titels van 14-17 woorden krijgen 76% meer likes en shares dan teksten met korte titels.
  • Inzendingen met vraagtitels genereren 23,3% meer sociale signalen dan titels in andere formaten.
  • De beste dagen van de week voor publicaties moeten voor elke branche afzonderlijk worden bepaald. Een steekproef uit verschillende branches laat zien dat de aandelen op verschillende dagen gelijkmatig worden verdeeld.
  • Sociale netwerken zullen eerder inhoud met lijsten opnieuw posten. En de meeste backlinks zijn afkomstig van aanbevelingen en infographics.
  • Het aantal shares in de B2C-posts van de steekproef is 9,7 keer hoger dan dat van B2B-content. Links en reposts binnen B2B- en B2C-segmenten zijn ongeveer gelijk verdeeld.

Gevolgtrekking

Hoe goed uw tekst ook inhoudelijk is, en hoe nauwkeurig deze ook voldoet aan alle kenmerken van populaire materialen, er is nooit een garantie dat uw artikel door duizenden mensen zal worden gelezen. Bovendien is er geen garantie dat een aanzienlijk deel van hen de acties zal uitvoeren die u verwacht. Het is niet voldoende om bruikbare materialen te schrijven en ze op je blog te publiceren, je moet ze nog steeds kunnen verspreiden en promoten.

Contentmarketing is effectiever wanneer het wordt gebruikt in combinatie met andere promotietools, zoals SEO-optimalisatie of contextuele advertenties. En het meest effectief in de praktijk wordt aangetoond door uitgebreide promotiestrategieën die de volledige set moderne digitale marketingtools omvatten en die individueel voor uw bedrijf worden gemaakt.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

webdesign antwerpen

https://webdevelopmentapp.com/nl/